<

WODA

Woda - związek chemiczny o wzorze H2O, występujący w warunkach standardowych w stanie ciekłym. W stanie gazowym wodę określa się mianem pary wodnej, a w stałym stanie skupienia - lodem (Wikipedia).

Ciało ludzkie w 60%, składa się z wody. Tymczasem większość z nas jest permanentnie odwodniona. Powiecie jak to możliwe?! Przecież pijemy: kawę, czarną herbatę, napoje gazowane. Dziś w Światowy Dzień Wody, chciałabym zachęcić Was do picia wody, dla własnego zdrowia.

Woda towarzyszy nam od poczęcia. Jest składową płynu owodniowego, w którym rozwija się płód, tworzy nasze ciało, jest bazą krążących w nim płynów ustrojowych. Gdy zaczyna jej brakować w organizmie, przestawia się on na tryb racjonowania. Kiedy organizm znajduje się w stanie "suszy", inteligentnie gospodaruje zasobami wody, nawadniając i odżywiając najbardziej istotne dla życia narządy. Nazywamy te narządy "ważną piątką". Są to: mózg, serce, płuca, wątroba i nerki. Organizm utrzymuje je dobrze nawodnione, w przeciwnym razie groziłyby nam poważne konsekwencje. Ale wskutek tego cierpią pozostałe narządy, te, które w rankingu ciała nie są tak istotne. Zaliczamy do nich skórę, przewód pokarmowy i stawy. I właśnie w nich najszybciej widoczne są objawy odwodnienia. Masz zgagę, cierpisz z powodu bólów stawów, a może masz kłopoty z koncentracją? Przyczyną może być niedobór wody w Twojej diecie.

Woda jest podstawowym składnikiem każdego płynu w ustroju - żółci, śliny, kwasów żołądkowych, a także substancji wyściełającej przewód pokarmowy. Bez jej odpowiedniej ilości utrudnione jest zatem sprawne trawienie. W konsekwencji cały układ trawienny wchodzi w stan pogotowia, co może objawiać się zgagą, niestrawnością, zaparciami, hemoroidami, a nawet wrzodami żołądka. Picie wody zapobiega chorobie niedokrwiennej serca, migrenie, pomaga przy astmie, chroni przed cukrzycą starczą, obniża poziom cholesterolu. Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 1 litr wody na 30 kg masy ciała, z czego 1/3 powinniśmy wypić zaraz po przebudzeniu. Skoro ja ważę 60 kg to powinnam wypijać 2 litry wody dziennie, z czego 0,7 litra powinnam wypić z samego rana. Nie wolno wlewać w siebie wieczorem litra wody, tylko po to by "wyrobić" dzienny limit. W ten sposób tylko wypłuczemy cenne składniki mineralne i zaburzymy ważny dla organizmu poziom elektrolitów.

Jak pić? Nie czekać, aż pragnienie da o sobie znać. Moment, w którym je odczuwamy, to znak, że jesteśmy odwodnieni. Dlatego nie czekajmy, aż organizm zacznie się domagać wody. Tylko pijmy ją przez cały dzień małymi łyczkami. Jaką wodę wybrać z gazem czy bez? Większość wód butelkowanych jest nasycona dwutlenkiem węgla. Nie jest on szkodliwy, jednak osoby leczące nadkwasotę, refluks i zaburzenia trawienne, a także cierpiące na choroby gardła i strun głosowych, powinny zrezygnować z picia wody gazowanej. Dla pozostałych wybór: gazowana czy niegazowana, to kwestia gustu. Warto wiedzieć, że woda gazowana lepiej gasi pragnienie, niż niegazowana. Dzieje się tak, bo drażni kubki smakowe, potęgując uczucie orzeźwienia. Dodatkowo jest bardziej pewna pod względem bakteriologicznym, niż niegazowana, ponieważ dwutlenek węgla hamuje rozwój flory bakteryjnej. Mineralną można zastąpić również wodą jonizowaną, czyli inaczej alkaliczną. Jeśli nie smakuje nam woda i nie lubimy jej pić, można dodać plasterek cytryny, limonki, listki mięty lub inne owoce.

 

Dodaj komentarz

Komentarze (brak konta YouTube)